met de steun van

Zoeken

Jager en rijkswachtagenten

Volksgazet en Vooruit waren, respectievelijk voor Antwerpen en Gent, het socialistisch dagblad voornamelijk tijdens de 20ste eeuw. De dagbladen brachten het belangrijkste nieuws van de dag. Zo verschenen er zowel nationale als lokale gebeurtenissen, maar socialistische propaganda is nooit veraf. De glasplaten uit deze collecties zijn grotendeels van na WO II en dus geven deze persbeelden een heel mooi tijdsbeeld van de jaren 50 en 60. Zo spreken bepaalde beelden boekdelen ,zoals deze van optochten en betogingen. Heel vaak echter zijn het de gewone mensen die in beeld komen, vastgelegd in het dagelijkse leven van weleer. Een leuk reeksje zijn de advertenties van de krant Vooruit met aankondigingen voor feestelijkheden, lopende theaterstukken of modeartikelen in solden.

Ouderen kaarten samen

Volksgazet en Vooruit waren, respectievelijk voor Antwerpen en Gent, het socialistisch dagblad voornamelijk tijdens de 20ste eeuw. De dagbladen brachten het belangrijkste nieuws van de dag. Zo verschenen er zowel nationale als lokale gebeurtenissen, maar socialistische propaganda is nooit veraf. De glasplaten uit deze collecties zijn grotendeels van na WO II en dus geven deze persbeelden een heel mooi tijdsbeeld van de jaren 50 en 60. Zo spreken bepaalde beelden boekdelen ,zoals deze van optochten en betogingen. Heel vaak echter zijn het de gewone mensen die in beeld komen, vastgelegd in het dagelijkse leven van weleer. Een leuk reeksje zijn de advertenties van de krant Vooruit met aankondigingen voor feestelijkheden, lopende theaterstukken of modeartikelen in solden.

Pose van de fanfare

De collectie Lateur is een bijzonder gevarieerde collectie met sprekende beelden van het begin van de vorige eeuw. Het geheel is een samenraapsel van heel wat afzonderlijke reeksjes die gemaakt zijn in de huiselijke sfeer waardoor het vaak beelden zijn van families en vriendengroepen. Daarbij gaat het niet alleen over geposeerde portretten, maar ook spontane foto’s in de tuin, aan de zee of andere uitstappen. Ze geven een intieme kijk in het leven van anonieme mensen, maar toch lijk je plots heel dicht te staan bij deze families en vrienden. De gewone mens in zijn alledaagse bestaan.

Mensen aan het schaatsen

Volksgazet en Vooruit waren, respectievelijk voor Antwerpen en Gent, het socialistisch dagblad voornamelijk tijdens de 20ste eeuw. De dagbladen brachten het belangrijkste nieuws van de dag. Zo verschenen er zowel nationale als lokale gebeurtenissen, maar socialistische propaganda is nooit veraf. De glasplaten uit deze collecties zijn grotendeels van na WO II en dus geven deze persbeelden een heel mooi tijdsbeeld van de jaren 50 en 60. Zo spreken bepaalde beelden boekdelen ,zoals deze van optochten en betogingen. Heel vaak echter zijn het de gewone mensen die in beeld komen, vastgelegd in het dagelijkse leven van weleer. Een leuk reeksje zijn de advertenties van de krant Vooruit met aankondigingen voor feestelijkheden, lopende theaterstukken of modeartikelen in solden.

Groep arbeiders

Het bijzonder rijke archief van Camille Huysmans documenteert niet alleen het socialistisch verleden van België (hij was onder meer burgemeester van Antwerpen), maar het is ook een weerslag van zijn internationale politieke carrière. Zo kwam hij op heel wat verschillende plaatsen. Deze bezoeken leverden, althans voor Georgië, een prachtige reeks glasplaten op die recht uit een reisgids zouden kunnen komen. Het is dan wel het Georgië van 100 jaar geleden dat we te zien krijgen, we kunnen niet anders dan onder de indruk zijn van de natuur en omgeving vastgelegd op de beelden.


Moulin de Parc Heverlé

Tijdens de registratie en verpakking van de glasplaatjes in de collectie van Cultureel Erfgoed Annuntiaten Heverlee werd ontdekt dat een aanzienlijk aantal gesigneerd waren door E. Stalpaert. Eugène Stalpaert (1869-1920), een priester geboren in Grobbendonk, was rond de eeuwwisseling actief als amateurfotograafen won op een tentoonstelling in 1896 in Leuven een eerste prijs met zijn foto’s. Hij studeerde aan het Belgisch College in Rome en behaalde het diploma van doctor in de Wijsbegeerte.

Twee missiezusters worden verwelkomd door de lokale bevolking

Vanaf 1932 waren de zusters annuntiaten actief in Belgisch Congo.

De ingekleurde glasplaten werden gebruikt in België om het werk kenbaar te maken en fondsen te werven. Ze dateren van omstreeks 1936.

Op de glasplaat zie je missiezuster Anna (Alberica Borms) en een andere missiezuster voor bij de leerlingen na het werk in de maniokvelden, Kilembe, 1936.

Vue de Louvain

Tijdens de registratie en verpakking van de glasplaatjes in de collectie van Cultureel Erfgoed Annuntiaten Heverlee werd ontdekt dat een aanzienlijk aantal gesigneerd waren door E. Stalpaert. Eugène Stalpaert (1869-1920), een priester geboren in Grobbendonk, was rond de eeuwwisseling actief als amateurfotograafen won op een tentoonstelling in 1896 in Leuven een eerste prijs met zijn foto’s. Hij studeerde aan het Belgisch College in Rome en behaalde het diploma van doctor in de Wijsbegeerte.

Sortie d'un asile à Liège

Tijdens de registratie en verpakking van de glasplaatjes in de collectie van Cultureel Erfgoed Annuntiaten Heverlee werd ontdekt dat een aanzienlijk aantal gesigneerd waren door E. Stalpaert. Eugène Stalpaert (1869-1920), een priester geboren in Grobbendonk, was rond de eeuwwisseling actief als amateurfotograafen won op een tentoonstelling in 1896 in Leuven een eerste prijs met zijn foto’s. Hij studeerde aan het Belgisch College in Rome en behaalde het diploma van doctor in de Wijsbegeerte.