met de steun van

Zoeken

Stola en albe

Glasnegatief uit het archief van het borduur- en naaiatelier van kerkelijk textiel en (verenigings)vlaggen van A. E. Grossé en van de Nederlandse Gist- en Spiritusfabriek.

Verscheping van spoorwegwagens naar Rio de Janeiro

De glasnegatieven uit het bedrijfsarchief van La Brugeoise (het latere BN Spoorwegmaterieel en Metaalconstructies – en nog later : Bombardier) geeft ons inkijk in enkele decennia van staal, ijzer en rollend materieel (trein- en tramproductie). Het bedrijf start in 1851 onder de naam Yzer Magazijn J. De Jaegher in hartje Brugge, vlakbij het Stadhuis. Na de fusie met een ijzergieterij in de Gieterijstraat, eveneens in de binnenstad, wordt deze locatie, waar in 1896 reeds 522 mensen tewerkgesteld zijn, te klein. Begin jaren 1900 wordt langs het kanaal Gent-Oostende op het grondgebied Sint-Michiels een nieuwe locatie gevonden voor het bedrijf La Brugeoise. Er zijn ook plannen om daar een spoorverbinding aan te leggen wat de productie van o.m. rollend materieel ten goede zal komen. In 1909 telt het bedrijf een 1.500-tal werknemers. De productie is van dan af hoofdzakelijk op export gericht, van Argentijnse tot Servische spoorwegen. In die tijd worden metrostellen gebouwd voor de oudste metrolijn in Zuid-Amerika en zullen in Brugge vervaardigde metrorijtuigen vanaf 1913 een eeuw rijden in de metro van Buenos Aires.

De onafhankelyke der provincie Limburg: nieuws- en aenkondigingsblad

De onafhankelyke der provincie Limburg had zowel een sterke katholieke als Vlaamse insteek, iets wat de krant graag benadrukte met hun motto 'Godsdienst-Vaderland-Moedertael'. Het blad publiceerde het kerkelijk nieuws, waardoor onder hun abonnees zich veel geestelijken bevonden. Verder had De onafhankelyke een groot politiek engagement. Tussen 1857 en 1859 was de krant de initiatiefnemer bij de oprichting van De Vlaemsche Broeders van Limburg, een vereniging voor de Limburgers die de Vlaamse Beweging steunden. De onafhankelyke voerde ook een campagne tegen het liberale gemeentebestuur en zette zich als belangrijkste katholieke krant af tegen hun liberale tegenhanger De Demer. Na een korte periode enkel op Hasselts nieuws te focussen, lag vanaf 1854 de focus weer op de algemene politiek en ideologische kwesties. De laatste publicatie nam, bijvoorbeeld, oorlogsverslaggeving op van de eerste invasies in België en de buurlanden en gaf instructies aan de bevolking over hoe te handelen tijdens de Duitse invasie.

Tramways van Athene - Piraeus. Brugge. 1907. - Diverse tramrijtuigen. - Belgische Buurtspoorwegen. Rijtuig. Brugge. 1906.

De glasnegatieven uit het bedrijfsarchief van La Brugeoise (het latere BN Spoorwegmaterieel en Metaalconstructies – en nog later : Bombardier) geeft ons inkijk in enkele decennia van staal, ijzer en rollend materieel (trein- en tramproductie). Het bedrijf start in 1851 onder de naam Yzer Magazijn J. De Jaegher in hartje Brugge, vlakbij het Stadhuis. Na de fusie met een ijzergieterij in de Gieterijstraat, eveneens in de binnenstad, wordt deze locatie, waar in 1896 reeds 522 mensen tewerkgesteld zijn, te klein. Begin jaren 1900 wordt langs het kanaal Gent-Oostende op het grondgebied Sint-Michiels een nieuwe locatie gevonden voor het bedrijf La Brugeoise. Er zijn ook plannen om daar een spoorverbinding aan te leggen wat de productie van o.m. rollend materieel ten goede zal komen. In 1909 telt het bedrijf een 1.500-tal werknemers. De productie is van dan af hoofdzakelijk op export gericht, van Argentijnse tot Servische spoorwegen. In die tijd worden metrostellen gebouwd voor de oudste metrolijn in Zuid-Amerika en zullen in Brugge vervaardigde metrorijtuigen vanaf 1913 een eeuw rijden in de metro van Buenos Aires.

Fabriekszicht vestiging Brugge. Buiten- en binnenzicht

De glasnegatieven uit het bedrijfsarchief van La Brugeoise (het latere BN Spoorwegmaterieel en Metaalconstructies – en nog later : Bombardier) geeft ons inkijk in enkele decennia van staal, ijzer en rollend materieel (trein- en tramproductie). Het bedrijf start in 1851 onder de naam Yzer Magazijn J. De Jaegher in hartje Brugge, vlakbij het Stadhuis. Na de fusie met een ijzergieterij in de Gieterijstraat, eveneens in de binnenstad, wordt deze locatie, waar in 1896 reeds 522 mensen tewerkgesteld zijn, te klein. Begin jaren 1900 wordt langs het kanaal Gent-Oostende op het grondgebied Sint-Michiels een nieuwe locatie gevonden voor het bedrijf La Brugeoise. Er zijn ook plannen om daar een spoorverbinding aan te leggen wat de productie van o.m. rollend materieel ten goede zal komen. In 1909 telt het bedrijf een 1.500-tal werknemers. De productie is van dan af hoofdzakelijk op export gericht, van Argentijnse tot Servische spoorwegen. In die tijd worden metrostellen gebouwd voor de oudste metrolijn in Zuid-Amerika en zullen in Brugge vervaardigde metrorijtuigen vanaf 1913 een eeuw rijden in de metro van Buenos Aires.

VI. Varia. Fabriekszicht vestiging Brugge. Montage ketting voor open wagens.

De glasnegatieven uit het bedrijfsarchief van La Brugeoise (het latere BN Spoorwegmaterieel en Metaalconstructies – en nog later : Bombardier) geeft ons inkijk in enkele decennia van staal, ijzer en rollend materieel (trein- en tramproductie). Het bedrijf start in 1851 onder de naam Yzer Magazijn J. De Jaegher in hartje Brugge, vlakbij het Stadhuis. Na de fusie met een ijzergieterij in de Gieterijstraat, eveneens in de binnenstad, wordt deze locatie, waar in 1896 reeds 522 mensen tewerkgesteld zijn, te klein. Begin jaren 1900 wordt langs het kanaal Gent-Oostende op het grondgebied Sint-Michiels een nieuwe locatie gevonden voor het bedrijf La Brugeoise. Er zijn ook plannen om daar een spoorverbinding aan te leggen wat de productie van o.m. rollend materieel ten goede zal komen. In 1909 telt het bedrijf een 1.500-tal werknemers. De productie is van dan af hoofdzakelijk op export gericht, van Argentijnse tot Servische spoorwegen. In die tijd worden metrostellen gebouwd voor de oudste metrolijn in Zuid-Amerika en zullen in Brugge vervaardigde metrorijtuigen vanaf 1913 een eeuw rijden in de metro van Buenos Aires.

Sociaal leven: Man imiteert standbeeld tijdens parade

Foto genomen door amateurfotograaf Hector Dehaeck. Dehaeck was actief in de eerste helft van de vorige eeuw en fotografeerde onder meer evenementen, ongevallen, huwelijken, het leven op het platteland, maar ook een reeks unieke beelden van Roesbrugge (net achter het front) tijdens de Eerste Wereldoorlog. Dehaeck is namelijk geboren in Roesbrugge in 1886. Pas na de Eerste Wereldoorlog verhuisde hij naar Ieper. Van beroep was hij bakker (hij was ook een beroemde patissier die heel lekkere koekjes bakte) , maar zijn grote passie was foto’s nemen. Hij was een soort van persfotograaf avant la lettre. De familie Dehaeck schonk zijn archief (glasplaten én negatieven) aan het Stadsarchief van Ieper in 2012.