met de steun van
Glasplaten
Verscheping van spoorwegwagens naar Rio de Janeiro

Verscheping van spoorwegwagens naar Rio de Janeiro

De glasnegatieven uit het bedrijfsarchief van La Brugeoise (het latere BN Spoorwegmaterieel en Metaalconstructies – en nog later : Bombardier) geeft ons inkijk in enkele decennia van staal, ijzer en rollend materieel (trein- en tramproductie). Het bedrijf start in 1851 onder de naam Yzer Magazijn J. De Jaegher in hartje Brugge, vlakbij het Stadhuis. Na de fusie met een ijzergieterij in de Gieterijstraat, eveneens in de binnenstad, wordt deze locatie, waar in 1896 reeds 522 mensen tewerkgesteld zijn, te klein. Begin jaren 1900 wordt langs het kanaal Gent-Oostende op het grondgebied Sint-Michiels een nieuwe locatie gevonden voor het bedrijf La Brugeoise. Er zijn ook plannen om daar een spoorverbinding aan te leggen wat de productie van o.m. rollend materieel ten goede zal komen. In 1909 telt het bedrijf een 1.500-tal werknemers. De productie is van dan af hoofdzakelijk op export gericht, van Argentijnse tot Servische spoorwegen. In die tijd worden metrostellen gebouwd voor de oudste metrolijn in Zuid-Amerika en zullen in Brugge vervaardigde metrorijtuigen vanaf 1913 een eeuw rijden in de metro van Buenos Aires.

Partner
Stadsarchief Brugge
Datering
unknown
PID
tx3517mx4b
Rechtenstatus
Publiek domein
  • Formaat: Glasplaat
  • Formaatversie: Negatief

Bronvermelding: Anoniem, Datum onbekend, Verscheping van spoorwegwagens naar Rio de Janeiro, Stadsarchief Brugge, Publiek domein