De Gentse straatkunstenaar Pol Cosmo vraagt zich bij oude foto’s vaak af hoe die er vandaag in kleur zouden uitzien. Verbergen de grijstinten eigenlijk een bonte verzameling aan kleuren of zag de wereld er toen echt zo grijs en grauw uit?
Benieuwd naar wat er zich in die mysterieuze begijnhoven afspeelde, ging Cosmo aan de slag met een glasplaat van Louis J.M. Philippen, een fotograaf die in 1912 onderzoek deed naar het dagelijkse leven van de begijntjes. Zouden er zich nooit stiekeme affaires of hartstochtelijke relaties afgespeeld hebben binnen de muren van zo’n begijnhof? Met zijn regenboog aan kleuren, doet de kunstenaar een suggestie: misschien waren die ogenschijnlijk vrome begijntjes wel de stille voorlopers van de LGBTQIA+ beweging.
Bronvermelding: Louis J.M. Philippen, 1872-1946, Begijnhoven varia: Kantklossende begijnen, Universiteitsbibliotheek Antwerpen, Publiek domein