met de steun van

Zoeken

Onze-Lieve-Vrouw met kind op de maansikkel

Omwille van de sculpturale opvatting, de monumentaliteit en de levensechtheid, maar ook omwille van de kwaliteitsvolle uitvoering kan dit beeld beschouwd worden als een van de belangrijkste beelden uit de laatgotiek. Omwille van deze kwaliteiten is er een nauw verwantschap met het oeuvre van Nicolaas Gheraert van Leyden, een der belangrijkste meesters van de 15de eeuw. Toch wordt dit werk toegeschreven aan Jan van Steffensweert. Het wordt beschouwd als een van de vroegere werken van deze Limburgse meester. Hierin is het werk schatplichtig aan Nicolas Gheraert, maar het beantwoordt ook volledig aan het modieuze vrouwentype van Jan van Steffensweert. In de latere werken van Van Steffensweert zien we een evolutie naar een meer rustige en beminnelijkere stijl met een versmalling en verlenging van de figuren. De ijkwaarde wordt hoofdzakelijk bepaald door de zware uitvoering met opmerkelijke beweeglijkheid in de plooien en in de onstuimige Jezus. Het is een belangrijk beeld voor de studie van beide grootmeesters.

Scheldekaart van Rupelmonde tot de Noordzee

Door haar uitzonderlijke lengte (5 meter 47 cm) en ouderdom (1504-1505), bekleedt deze kaart een prominente plaats in de cartografie van Vlaanderen en de Nederlanden. Doordat er op de kaart verschillende types zeeschepen aangetroffen worden, samen met meer dan 150 toponiemen en een overvloed aan illustraties van landschappelijke, bouwkundige of nautische aard, speelt het document een beduidende rol in het collectieve geheugen.

Soldaat kijkt door periscoop

Een Duitse militair kijkt door een periscoop. Deze afbeelding behoort tot een collectie van 104 glasplaten met betrekking tot het Marine Korps Flandern.

Een Belgische militair met TN gasmasker

Een Belgische militair met één van de eerste gasmaskers uit 1915 bestaande uit verschillende delen. Doek voor de mond, afzonderlijke bril en tas om alles in te stoppen op de borst. Deze afbeelding behoort tot een collectie met 194 beelden over het dagelijkse leven aan het Belgische Front.

H. Mis opgedragen door aalmoezenier Vanneste achter het front

De Heilige mis opgedragen door aalmoezenier Jules Vanneste achter het front. Deze afbeelding behoort tot een collectie van 218 afdrukken en glasplaten van Jules Vanneste. Naast deze collectie bezit het museum ook nog andere persoonlijke objecten van deze aalmoezenier oa. zijn opgezet hondje “Tourpille”.

Twee mannen en een vrouw aan een tafel

Een groot aantal glasplaten kwamen op verschillende wijze in de collectie van In Flanders Fields terecht. Deze is er hier één van. Van deze glasplaat hebben we geen informatie wie erop staat, waar of wanneer ze is genomen.