met de steun van
Glasplaten
Italiaans paviljoen

Italiaans paviljoen

In 1946 opent het Rubenshuis als museum na een jarenlange restauratie onder leiding van stadshoofdbouwmeester Emiel Van Averbeke(1876–1946). Van Averbeke waakte erover dat alle authentieke elementen van het huis, het atelier en de tuin zo goed mogelijk gedocumenteerd en nauwkeurig hersteld werden. De vele foto’s hielpen daarbij. De glasplaten getuigen van de grote restauratiecampagne van Van Averbeke, maar tonen ons ook de toestand van het huis en de tuin vóór de aanvang van de werken.

Partner
Rubenshuis
Datering
unknown
PID
cj87h50s35
Rechtenstatus
Auteursrechtelijke bescherming niet bepaald

Dit is het Italiaans paviljoen dat Rubens zelf ontwierp voor zijn eigen tuin. Dankzij deze foto weten we dat het tuinpaviljoen oorspronkelijk onderdak bood aan Ceres, de godin van de landvruchten. Op de glasplaat is zij te zien aan de linkerkant. Bij de restauratie van Van Averbeke was het beeld van Ceres niet meer aanwezig en werd besloten een nieuw Ceresbeeld te maken. Toen beeldhouwer Willy Kreitz het model voor het beeld in gips had gemaakt, werd de bestelling geannuleerd. De studiecommissie was er namelijk van overtuigd dat het beeld dat ten tijde van Rubens in het paviljoen stond, niet Ceres, maar wel Venus voorstelde. Daarop werd besloten een Venusbeeld door dezelfde beeldhouwer te laten maken.

  • Formaat: Glasplaat
  • Formaatversie: Positief

Bronvermelding: Anoniem, Datum onbekend, Italiaans paviljoen, Rubenshuis, Auteursrechtelijke bescherm niet bekend