Het volledige interieur van het Kasteel van Gaasbeek werd in neorenaissancestijl gerestaureerd, met uitzondering van een aantal ruimtes. Naast haar privévertrekken in neorococo koos de markiezin in de bombastische Ridderzaal voor neogotiek. Een zeer opmerkelijke keuze, omdat deze neogotische stijl typerend was voor religieuze gebouwen, en de markiezin in navolging van haar vader, radicaal politiek journalist Alphonse Peyrat, hevig antiklerikaal was. De Ridderzaal getuigt van de sterke interesse van de markiezin en haar Brusselse architect Charle-Albert in geschiedenis. De taferelen in deze statige, ronde zaal tonen belangrijke momenten uit de geschiedenis van het kasteel. Hier wordt 800 jaar turbulent verleden verbeeld: van de middeleeuwse hertogen van Leuven over de Gaasbeekse passage van de graaf van Egmond tot de beschieting van de burcht door de troepen van Lodewijk XIV.
Bronvermelding: Anoniem, Datum onbekend, Interieur: Ridderzaal Kasteel van Gaasbeek, Kasteel van Gaasbeek, Geen auteursrechtelijke bescherming bekend