Van 1922 tot 1937 bouwde het Stedelijk Schoolmuseum Antwerpen een indrukwekkende educatieve collectie uit van meer dan 27.000 diapositieven. Scholen van het Stedelijk Onderwijs konden reeksen glasplaten uitlenen voor projectie tijdens de les. Zij maakten hun keuze aan de hand van een gedetailleerde tweedelige catalogus.
Bijzondere aandacht ging naar taal- en letterkunde, natuurwetenschappen, en kunstgeschiedenis. Aardrijkskunde spande de kroon met honderden reeksen over alle continenten.
In 1937 sloot het Stedelijk Schoolmuseum de deuren en raakte de unieke verzameling glasplaten verspreid over het stadsarchief en de stedelijke musea. Ruim de helft van de collectie bleef bewaard en een groot deel ervan is nu dankzij het GIVE-project voor een ruim publiek toegankelijk gemaakt.
De collectie diapositieven geeft een verrassende kijk op het educatieve programma van de Antwerpse stadsonderwijs tijdens het Interbellum en illustreert de kennisoverdracht van een bijzonder brede waaier van wetenschappelijke en maatschappelijke thema’s. Ze brengt letterlijk de visie op het toenmalige kolonialisme en gaat onderwerpen als geslachtsziekten niet uit de weg. Maar ook wie een blik wil werpen op het vooroorlogse Frankrijk, Duitsland of Palestina en wil weten hoe stoomlocomotieven gemaakt werden, komt ruim aan zijn trekken.
Bronvermelding: Anoniem, 1920-1940, Eerste hulp bij ongevallen: Hoe men een gekwetste met drieën draagt, FelixArchief